DSpace Repository

A educomunicação e os sertões do século XXI

Show simple item record

dc.contributor.author Moreira, Gislene
dc.date.accessioned 2024-02-14T18:22:54Z
dc.date.available 2024-02-14T18:22:54Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation MOREIRA, G. A educomunicação e os sertões do século XXI. Educação e Sociedade, Seabra - BA: v. 41, e221403, p. 1 - 14, 2020. pt_BR
dc.identifier.other https://doi.org/10.1590/ES.221403
dc.identifier.uri https://bibliotecasemiaridos.ufv.br/jspui/handle/123456789/3237
dc.description.abstract O presente trabalho faz uma revisão histórica da relação entre comunicação e educação no semiárido nordestino, como ponto de partida para entender os avanços e desafios da educomunicação no sertão baiano. O texto se dedica, com base na economia política da comunicação e da cultura, a problematizar o percurso dos projetos, usos e sentidos das políticas educacionais e comunicacionais historicamente implantadas nos sertões do interior da Bahia. Entendendo os processos de popularização das Tecnologias da Informação e da Comunicação (TIC) na região como um fenômeno de expansão periférica do capital globalizado, o estudo indaga sobre os riscos de conceitos neocolonizadores na área e propõe a educomunicação de raiz como caminho de educação pela comunicação contextualizada e transformadora. This paper presents a historical review of the relationship between communication and education in the northeastern semi-arid region, as a starting point for understanding the advances and challenges of the educommunication in the backlands of the Brazilian state of Bahia. Based in the political economy of communication and culture, the text problematizes the course of the educational and communicational projects, uses and meanings historically implanted in the countryside backlands of Bahia. Considering the popularization processes of the Information and Communication Technologies (ICT) in the region as a peripheral expansion phenomenon of the globalized capital, the study inquires about the risks of neocolonization concepts in the area, and proposes the educomunication roots as a path for education through contextualized and transformative communication. pt_BR
dc.publisher Educação e Sociedade pt_BR
dc.relation.ispartofseries Educação e Sociedade;v. 41; e221403
dc.subject Educomunicação pt_BR
dc.subject História da educação pt_BR
dc.subject Tecnologias da informação e da comunicação pt_BR
dc.subject Semiárido pt_BR
dc.subject Educommunication pt_BR
dc.subject History of education pt_BR
dc.subject Information and communication technologies pt_BR
dc.subject Semi-arid pt_BR
dc.title A educomunicação e os sertões do século XXI pt_BR
dc.title.alternative Educommunication and the backlands in the 21st century pt_BR
dc.type Article pt_BR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account